Okosabbak lesznek a digitális térképek: hamarosan összekötik őket a városi forgalomirányító rendszerekkel.

A reggeli ébredés után már akár a kávé mellett megtudhatjuk, melyik úton jutunk el a legkönnyebben a munkahelyünkig, az autóba pedig akár a város közlekedési lámpái is üzengetnek, hogy a zöldhullámokat kihasználva minél gyorsabban jussunk el az úti célig. Utóbbi egyelőre a – nem túl távoli – jövőt jelenti, az előbbi megoldás viszont már ma is létezik.
Bár a térképes navigáció csak az okostelefonok elterjedésével lett igazán népszerű, a GPS-alapú tájékozódás alapjait már 1973-ban megteremtették 24 amerikai Navstar műholddal. A globális helymeghatározó rendszer (ennek angol rövidítése a GPS) a következő évtizedekben jóval pontosabbá vált, de még akár egy évtizede is – bár akkoriban ez fel sem tűnt – kissé kockásak és homályosak voltak a térképek. Főképp azért, mert a mobiltelefonok belső memóriája, kijelzőjük felbontása és az adatforgalom sebessége nem tette lehetővé a nagy felbontású térképeket. De egyebek mellett azért is, mert az amerikai kormány 2014-ig korlátozta az online térképes szolgáltatásokat: addig csak az 50 centisnél nagyobb tárgyak jelenhettek meg a felvételeken.
Messzire figyelő, hálózatba kötött navigációs rendszer. Üzennek a gépek
Az is eltartott egy darabig, amíg az internetes térképek és a GPS-készülékek kibontakoztatták fő előnyüket – a frissességet – a jó néhány kesztyűtartóban ma is ott porosodó elődeikhez képest. A digitális térképeket időnként frissítik ugyan, de az reménytelen, hogy az útlezárásokról vagy a dugókról is informálják használójukat. Erre csak a közösségi navigáció képes. Ennek első és legismertebb képviselője az izraeli alapítású, 2013-ban a Google által felvásárolt Waze (kiejtése az angol ways, azaz utak szóéval cseng egybe). A forradalmi újítás az volt és maradt, hogy a felhasználók nemcsak „kivesznek” adatot a térképből, hanem néhány egyszerű mozdulattal „bele is tesznek”, így mutatva meg a lehető legpontosabb képet a városi közlekedésről. A rendszer annál pontosabb, minél többen pötyögik be, ha torlódást, útakadályt vagy bármilyen más, a térképen nem szereplő változást észlelnek.
Tehát ha valaki a közösség erejében bízva szeretne közlekedni, annak a Waze lehet a megfelelő választás, mert az percről percre frissíti önmagát. Ha viszont olyan helyre utazik valaki, ahol nincs mobilinternet (vagy az adatforgalmi díjak miatt nem akarja használni), akkor az eredetileg a Nokia által fejlesztett, ma már a három nagy német autógyár tulajdonában lévő Here-t érdemes használni. A telefonra vagy táblagépre országonként (nagyobb államok esetében régiónként) tölthetők le a kívánt térképek, a nagyobb városokban még a tömegközlekedési lehetőségek is megjelennek.
Gyalogosoknak és biciklistáknak a Google térképszolgáltatása ideális, sőt a legfrissebb verziója több mint 15 ezer városban (köztük Budapesten) ajánl útvonaltervet tömegközlekedési eszközökkel is. Hasonló kategóriában a túrázóknak nyújthat nagy segítséget a Locus. Az alkalmazásban a látványosságok mellett nemcsak a közlekedési, hanem a turista- és egyéb útvonalak, sőt a domborzati viszonyok is láthatók. A telefonra letölthetők a térképek (például a magyarországi turistaútvonalak), ezekben kerékpáros, túrázós és autós nézet közül lehet választani.
Az egyik vezető német autóipari beszállító, a Continental nemrég bejelentette, hogy az eHorizon nevű okostérkép-szolgáltatása legkésőbb jövőre megjelenhet egy meg nem nevezett gyártó autóiban (elképzelhető, hogy az Audiról, a BMW-ről vagy a Daimlerről lehet szó) Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában. Interneten érkező adatok (leginkább a városi forgalomirányítás információi) segítségével a térkép folyamatosan figyelemmel kíséri a közlekedési lámpákat, a sebességkorlátozásokat és általában a közlekedési helyzetet. Sőt a vezetési szokások alapján azt is megpróbálja kitalálni, hová igyekszik a sofőr. Mindezek alapján képes kiszámítani a folyamatos haladáshoz szükséges leghatékonyabb sebességet (például a zöldhullámhoz igazítja a haladást).
Zachary Bolton, a Continental illetékes mérnöke szerint ha az eHorizonnal felszerelt autóban start-stop automatika is van, akkor 3-4 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el. Az néhány évvel későbbre várható, hogy az autókat hálózatba kötik, akkor pedig még intelligensebben frissül majd a térkép, mintegy a Waze mintájára, csak addigra a sofőrök helyett a számítógépek üzenik meg a torlódásokat.
Forrás: HVG tech
blog comments powered by Disqus